Syns du där dina kunder är?

Syns du inte på Google förlorar du kunder till dina konkurrenter.

Prova vår kostnadsfria analys och se hur din hemsida presterar.

Analysera nu!

Sökmotoroptimering ger dig fler kunder

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det ofta förkortas till är ett samlingsnamn för olika tekniker som används för att öka synligheten för sin hemsida på sökmotorerna, där Google är störst med hela 94% av den svenska marknaden. (Källa Statcounter.com Februari 2017).

Att inte ha med SEO i sin marknadsföringsstrategi gör att man missar en väldig massa kunder. Varje dag görs bara i Sverige ca 45 miljoner sökningar på Google och man söker i huvudsak inom 3 områden: Vägvisningsfrågor, informationsfrågor och köpfrågor. Kan man synas med sin hemsida när någon söker efter just dom produkter eller tjänster man erbjuder så är chansen stor att dom väljer just dig framför dina konkurrenter.

Vad är egentligen sökmotoroptimering?

Grunden i sökoptimering handlar om att få Google att förstå vad en hemsida handlar om. Google är bara en datamaskin som går efter matematiska beräkningar. Googles automatiska robotar söker igenom din hemsida och försöker bilda sig en uppfattning om vad den handlar om. Vi som SEO-konsulter hjälper Google på traven att förstå innehållet utefter dess riktlinjer.

En stor del i Googles algoritmer handlar om hur den skall rangordna alla hemsidor. Google lever ju på att de skall presentera det bästa resultatet som möjligt för dess användare. Först försöker Google bilda sig en uppfattning om vad som står på din sida. Är det relevant? Är det informativt? Är sidan lättnavigerad? Kan man läsa innehållet på olika enheter? (mobiltelefon/surfplatta/dator) m.m.

Sedan försöker Google bilda sig en uppfattning om vem det är som presenterar informationen. Är det någon med auktoritet och som är pålitlig eller kommer det från tvivelaktiga källor. Detta gör Google med hjälp av andra hemsidor och med sociala medier. Har man etablerade och pålitliga vänner som ”pratar” om en så måste det betyda att du också är pålitlig. Detta är det som kallas länkar från andra sidor samt delningar, gillanden m.m. på sociala medier.

Varför skall jag anlita en sökmotorkonsult?

När man vill synas på nätet är det många som tar till Google AdWords. Det funkar kanske bra under tiden man annonserar, men problemet är att när man slutar annonsera så försvinner trafiken. Dessutom hoppar dom flesta över Googleannonserna när dom söker just för att dom är annonser. Man litar ju hellre på att Google visar det bästa resultatet i dom organiska sökningarna än att man klickar på en annons.

Därför är inte Google Ads direkt hållbart i längden.

Om man istället optimerar sin sida och annan information på internet så når man ett mycket bättre, långsiktigt resultat som dessutom i förlängningen är mycket billigare.

Vad gör en sökmotorspecialist?

Vi arbetar med att etablera och stärka ditt varumärke på nätet. Det gör vi genom att optimera din hemsida efter Googles riktlinjer, etablerar eller stärker dina sociala konton samt stärker din närvaro på andra områden på nätet. Detta kan vara att etablera sig på lokala och nationella register samt branschregister, branschforum m.m. Vi utökar ditt kontaktnät och stärker ditt rykte.

Hur går det till?

Först gör vi en analys av nuläget för ditt företag, hur syns du idag? Vilka är dina konkurrenter? Vilka är dina kunder?

Sedan tittar vi på vad du vill få ut av marknadsföringen. Vilka produkter/tjänster vill du nå ut med? Vart vill du synas?

När vi samlat ihop all information så gör vi en strategisk marknadsföringsplan där vi presenterar vad som behövs göras för att nå det önskade resultatet. Om vi kommer fram till att det är ett lönsamt samarbete för bägge parter så kör vi igång.

Hur lång tid tar det?

Sökmotoroptimering är numera en ganska långsam process. Orsaken till detta är att Google idag har blivit ganska smart. Googles algoritmer bevakar konstant alla hemsidor och letar efter tecken på manipulation. Om en hemsida helt plötsligt får mycket uppmärksamhet i form av länkar så höjs en varningsflagga på att någon försöker fuska och straffar omedelbart sidan. Därför är det mycket viktigt att förtroendet byggs upp på ett naturligt sätt. Varför skulle Google helt plötsligt peta ner en sida som är etablerad och har ett bra rykte för en nykomling?

En etablering på förstasidan för sökord som har lite mer sökningar per månad kan därför ta mellan 6-12 månader, ibland längre. Visst kan det gå fortare, speciellt på sökord som inte har så mycket sökningar, men vill man etablera sig där det är lite konkurrens så tar det tid. Normalt sett ser man dock förändringar i position inom 3 månader.

Vad kostar det?

Den här frågan är inte så lätt att svara på. Alla projekt är unika och vi gör en individuell analys för varje samarbetspartner vi arbetar med. Vi tittar på hur din hemsida ser ut idag, vilka sökord är relevanta för just dig, vilka konkurrenter finns det m.m.

För att kunna göra en så riktig analys som möjligt så får alla som är intresserade av att samarbeta med oss fylla i ett frågeformulär där vi ställer ett antal frågor om just ert företag.

Efter ni lämnat era uppgifter i formuläret så gör vi en kostnadsfri, skräddarsydd video-analys, där vi berättar om i stora drag vad som behövs göras för att nå ert mål samt en kostnadskalkyl. Analysen får ni normalt inom 2-3 arbetsdagar.

Varför Florin IT?

Vi tycker om att leverera bra resultat till våra kunder så därför är vi väldigt måna om att inte gå in i projekt där vi inte anser att det är en lönsam investering för dig som kund och ett gott samarbete för oss. Vi tror stenhårt på win-win.

Vi samarbetar med ledande internationella experter för att hela tiden ligga i framkant med vad som verkligen fungerar i fält, inte bara teori.

NULÄGESANALYS

Grundlig analys av din hemsida, ditt företag, dina mål och förväntningar.

SÖKORDSANALYS

Genomgående analys av sökord, trafik och konkurrenter.

STRATEGI

Långsiktig utarbetad strategisk plan för hållbara resultat.

RAPPORTERING

Kontinuerlig rapportering av aktuell ranking samt konsultation på begäran.

Lite intressant statistik om svenskarna och internet

%

av svenskarna använder internet dagligen

%

surfar med mobilen

%

använder Google

%

läser inte mer än första sidan på Google

Analysera din hemsida gratis!

Här följer lite mer information om vad sökoptimering är:

On Page SEO

On Page SEO handlar om hur man anpassar sin hemsida för att tillfredsställa sökmotorerna. Hur du skriver rubriker/titlar, texter, organiserar hemsidan, anpassar bilder m.m.

Vad man tittar på när man skall sökmotoroptimera en hemsida?
TITEL

Titeln på sin sida är den viktigaste delen i sökmotoroptimering. Det är den som Google visar i sökresultaten. Här gäller det att få med de sökord man vill synas på.

Ps. Man skall optimera alla sidor på en hemsida, inte bara den första sidan.

METABESKRIVNING

Detta är texten som syns i sökresultaten under titeln. Det är en mer detaljerad beskrivning av din sida.

URL

URL:en är den länken till din sida. Den visas också i Googles sökresultat.

TITEL-TAGGAR (H1/H2/H3 etc.)

Dina titlar spelar roll. Det ger struktur till texten på sidan och väger tyngre i sökmotorernas ögon.

INNEHÅLL

Är ditt innehåll till hjälp för den som söker informationen? Är den lättläst och informativ? Innehållet på en hemsida väger idag tungt hos Google. Det gör att den som besöker din hemsida stannar längre på den och det ger Google signaler om att innehållet är bra och relevant och därför skall det synas på sökresultaten.

STRUKTUR

Har din hemsida en bra struktur? Är den lätt att navigera? Har den bra inre länkstruktur? Går den bra att ”crawla”, dvs kan sökmotorerna gå igenom din hemsida på ett bra sätt?

BILDOPTIMERING

Google kan inte se vad dina bilder föreställer. Därför är det viktigt att dina bilder innehåller information om vad dom föreställer. Detta kallas för ALT-TAG. Det hjälper också synskadade som får hemsidorna upplästa av ett program. Dina bilder kan dessutom också synas på Google. Det kan ge extra trafik till din sida. Det är också viktigt att bilderna optimeras i storlek så dom går fort att ladda.

DUPLICERAT INNEHÅLL

Google vill att ditt innehåll är unikt. Att kopiera text och klistra in det på sin hemsida är inte bra. Det kan också hända att man strukturerat om sin hemsida och fått två sidor med samma innehåll. Google blir förvirrad om vilken artikel den skall visa. Skriv egna artiklar med dina egna ord så blir innehållet bättre och unikt.

BRUTNA LÄNKAR

Ingen gillar att klicka på en länk och komma till en 404-sida, en sida som talar om att innehållet inte finns där. Gör därför en analys av din hemsida och se om det finns några brutna länkar.

Har man kanske information som inte längre är aktuellt och vill ta bort den så kan man, för att behålla url:en (som kanske har bra inlänkar utifrån), istället göra en omdirigering, en s.k. 301-redirect, som automatiskt skickar besökaren vidare till den uppdaterade sidan.

SNABBHET

Igen gillar att vänta på att en sida skall laddas. Är en sida långsammare än 3 sekunder så ”backar” besökaren och letar vidare. Internetsurfare är otåliga.

MOBILVÄNLIG

Google vet att de flesta använder mobilen att surfa med, därför premierar Google hemsidor som är responsiva, dvs anpassade till mobil och surfplatta. Det innebär inte bara att innehållet anpassar sig till en liten skärm, länkar skall dessutom kunna klickas på med fingrarna. Man skall inte behöva scrolla i sidled eller zooma med fingrarna.

Off Page SEO

Off Page SEO handlar i sin tur om att bygga upp ditt förtroende för sökmotorerna. Gillar andra ditt arbete? Sprider du kunskap som andra vill dela med sig på nätet?

Det kan handla om att skaffa sig Facebook för företaget, ett YouTube konto eller registrera sitt företag på olika register som t.ex. Google MyBusiness, Hitta.se, Yelp etc.

Ju mer du syns med bra information och innehåll desto bättre tycker Google om dig.

KONSEKVENT INFORMATION

Google gillar inte att bli förvirrad. Det är därför viktigt att man har samma information om sitt företag på olika register/platser på internet. Detta kallas NAP-Consitency och står för Name Address Phonenumber. Kontrollera dig själv genom att Googla ditt företagsnamn + ort och titta på resultaten om de skiljer sig åt.

NÄRVARO PÅ SOCIALA MEDIA

Skaffa dig konton på sociala medier och expandera ditt nätverk. Att vara akriv på sociala medier stärker ditt varumärke. Facebook och Twitter känner alla till. Ett stort företagsnätverk är LinkedIn. Andra sociala medier är Google+, Instagram, Pinterest, Tumblr, Snapchat etc. På Wikipedia finns en rejäl lista.

BLOGGA

Att blogga ökar dina kunders intresse för ditt företag. Det hjälper dessutom ditt företag att synas bättre på Google. Att leverera ny, värdefull information kontinuerligt, stärker ditt förtroende och varumärke. Små företag som bloggar får 126% mer leads, 97% mer länkar till sin sida samt att 60% som läst blogginlägg på en sida har mer förtoende för företaget.

Företag som bloggar 1-2 gånger per månad får 67% fler säljtillfällen än företag som inte bloggar. 61% gör sitt köpval baserat på bloggrekommedation. Källa: Active Blogs

VAR AKTIV I FORUM PÅ NÄTET

Skapa ett forum online eller delta i andras forum i din nisch där du kan lägga till en länk till ditt företag i signaturen vilken kan indexeras av sökmotorer, s.k. ”Do-follow” forum.

REGISTRERA DIG PÅ GOOGLE MY BUSINESS

Att synas på Google My Business är, enligt min åsikt, ett måste för lokala företag. Det ökar din synlighet på lokala sökningar rejält. Läs min artikel om hur du skaffar dig Google My Business.

LISTA DITT FÖRETAG I OLIKA REGISTER

Först och främst skall du skicka in din site för indexering på sökmotorerna Google & Bing.

Sedan kan man skicka in sin sida i olika onlinebibliotek som DMOZ, Svenskasajter.com, Kvalitetskatalogen.se, Företagsfakta.se, Yelp.se,  Infoo.se.

Se till att dina länkar kommer ifrån sajter som har kvalitet. Dåliga inlänkar ger dig dåligt betyg hos Google.

UTBYT LÄNKAR

Kontakta dina samrabetspartners och utbyt länkar. Länka till din parner i utbyte mot en länk till din sida. Återigen, välj partners med omsorg.

DELA BILDER OCH VIDEO

Dela bilder och video på sociala medier och engagera dina läsare/kunder. Dela instruktionsvideor och produktrecentioner.

Summering

Detta är bara lite av vad man kan göra för att ens sida skall synas bättre på Google.

Kort sagt så gäller det att ge sina kunder en bra upplevelse. Att ge dem vad dom vill ha. Bra och korrekt information när dom behöver det.

Pin It on Pinterest